Modern ikonok

Vlagyimir Tatlin: Mélydombormű, 1914

Két éve, 2014 októberében avatták fel Párizs egyik legújabb emblematikus épületét, a Fondation Louis Vuitton modern művészeti kiállítótermét. A sydney-i operaházra emlékeztető épület mint hatalmas hajó magasodik fel nagy üveg vitorláival a Bois de Boulogne, a párizsi Városliget fái közül. A vitorlákat pillanatnyilag Daniel Buren Observatoire de la lumière installációjának színes foltjai tarkítják, ami kissé ideiglenes retró-fílinget kölcsönöz a kompozíciónak az eredeti hófehér vitorlák időtlen hatása helyett. De az épület így is félreismerhetetlen névjegye Frank Gehrynek, az egyik legnagyobb kortárs építésznek. Rá vall a bonyolult térbeli konstrukció, az egymást átható görbe síkok sokasága, a táncoló vonalvezetés, amelyet az elmúlt évtizedek néhány legnagyobb hatású alkotásán, a bilbaói Guggenheim Museum (1997), a los angelesi Walt Disney Concert Hall (2003) vagy a prágai Táncoló Ház (1996) épületegyüttesén alkalmazott.

A Fondation Louis Vuitton épülete a mostani (2016 okt. – 2017 máj.) Buren-installáció alatt, illetve eredetileg, 2015 nyarán (forrás: pinterest)


shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1 shchukin1

Frank Gehry épületeinek sajátossága, hogy nemcsak a környező teret, hanem a tágabb társadalmi teret is szervezik, s városrészek, sőt városok gazdasági és kulturális revitalizációját képesek katalizálni. A Fondation Louis Vuitton rendkívüli kiállításai is jelentős nemzetközi események. Ilyen a most futó, tavaly októbertől idén március 5-ig tartó Icons of Modern Art. The Shchukin Collection is.

A gazdag moszkvai kereskedőcsaládból származó Szergej Scsukin 1897-től kezdte gyűjteni a kortárs francia festők műveit. Húsz év alatt kitűnő érzékkel alkotta meg az egyik legjobb kortárs gyűjteményt, amelyben egyebek mellett ötven kép volt Picassótól, harmincnyolc Matisse-tól – aki személyesen is segített berendezni Scsukin moszkvai palotájának szalonját –, tizenhat Gauguintől, tizenhárom Monet-től, és nyolc az általa mindenkinél többre becsült Cézanne-tól. Elképesztően intenzív élmény lehetett ez a palota, amelynek termeiben, sőt folyosóin és ebédlőjében szorosan egymás mellett kétszázötvennyolc ilyen kép borította a falakat. Scsukin 1908-tól vasárnaponként nyilvános látogatásra is megnyitotta gyűjteményét, amely óriási hatást gyakorolt az orosz avantgard művészetre.

„Az orosz avantgard művészek között egyetértés uralkodott abban, hogy legfontosab művészeti iskolánk nem a szentpétervári képzőművészeti akadémia, hanem Sz. I. Scsukin galériája … Őrületes élmény volt először látni a legkiválóbb francia művészek képeit … Nem mindenki volt képes megérteni Picassót, de mindenki elismerte tehetségének hatalmas erejét … Képszerkesztési elvei, a tárgy feldarabolása eltolás révén és más kísérletei fokozatosan váltak egyre felfoghatóbbá számunkra.” (Ivan Kljun)

Picasso: Hegedű, 1912 nyara (a Scsukin-gyűjteményben 1912 telétől)

Nagyezsda Udalcova: Hegedű, 1916

A címbeli „ikon” több szempontból is találó. Illik egy olyan épülethez, amely Párizs modern ikonjává kíván válni. Jellemzi e képek korabeli orosz recepcióját, ahogy az óorosz ikonok 1905-1914 közötti újrafelfedezésének légkörében modern ikonokként értelmezték őket, s ahogy Scsukin maga is egyfajta személyes ikonosztázként állította össze ebédlőjében Gauguin vallásos tárgyú festményeit. És persze azóta e képek mindegyike külön-külön is a modern művészet ikonjává vált. Mindegyiknek saját Wikipedia-címszava van, sokuk önálló könyvet kapott. Felismerik őket az alábbi részletek alapján, amelyeket tegnap fotóztunk a kiállításon?

shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2 shchukin2

Ivan Kljun: Zenész, 1916

12 megjegyzés:

Mári írta...

Ezeket sikerült eddig azonosítanom, hagyok másoknak is :-)
1. Monet Reggeli a szabadban
5. Gauguin Tahiti nők
36. Matisse Les poissons rouges (Interior with a Goldfish Bowl) – a magyar címét nem találtam meg, netán nincs is bevett magyar címe?
33. Cézanne Pierrot és Harlequin

Studiolum írta...

A Gauguin-kép címe nem pontos, a többi jó, azokat kis pontosítással be is tettem a képek alá. Várjuk a következőket!

Mári írta...

Frissítem és helyesbítem, ha már megvan...
5., 10. Gauguin Tahiti nők macskával
A 6-os is Monet Reggeli a szabadban
32. Picasso Nő legyezővel, 1907
8. Matisse Spanyol csendélet
16. Matisse Rózsaszín szoba, 1911
25, 26. Matisse A vörös szoba

Studiolum írta...

A 8. csupán egy hasonló kép, a Sevillai csendélet. Ezeket is beírtam, linkkel a címeken, hogy össze lehessen vetni a részletet a teljes képekkel.

Zsuzsanna Herpay írta...


Én nem rugok labdába a versenyben, de volt egy könnyű, mert a bejegyzésben is szerepel, hár így:)
23. Nagyezsda Udalcova: Hegedű, 1916

Mári írta...

Dehogynem, Zsuzsi, ez a lázas kutatásom eredménye. Ami neked könnyű, az meg nekem abszolút ismeretlen:-)

Studiolum írta...

Igen, igen. Akkor már azt is elmondom, hogy a 19. Picasso Hegedűje, mert az is szerepel a posztban, mint az Udalcova-kép modellje. A továbbiakra még vérjuk a javaslatokat! :)

Swann írta...

2-3 tán Dérain, mintha őt tudnám emlékezetembe visszahívni a jónéhány évvel ezelőtti Scsukin & Morozov gyüjtemény pesti kiállításáról. (töredékes jegyzeteimben sima törzsű fák, indázó ágak, sejtelmes hangulatát jegyeztem be Dérain neve mellé.)

Swann írta...

30.kép Picasso: Fiú kutyával -- persze képrészlet, h nagyobb legyen a talány (valszeg 1905)

Swann írta...

28. Malevics: Asszony vödrökkel (1912)

Mári írta...

9. Matisse: Spanyol nő tamburinnal, 1909
11. Matisse: Calla Lilies, Irises And Mimosas, 1913

Zsuzsanna Herpay írta...

4.Gauguin: Vairaumati Tei Oa, A neve Vairaumati
13 Picasso: Abszint ivó
3. Ahogy Swann írta, André Derain "Vár"
17. nem egy medve ahogy elsőre gondoltam, hanem Matisse: Nude, Black and Gold
22. Vladimir Tatlin Nu (Nude)
31. Aleksander Mikhailovich Kompozició 66
Tamás elérte a célját mert sokfelé nezegettem, számomra új festők, képek jötettek szembe. Na persze szívesen el is mennénk, de már nem fér bele sajna