A körkörös idő


„Munkáim mindig az eredeti és a hamisítvány, a hitelesség és az érték, s az érték és a pillanatnyi politikai és társadalmi megértés és félreértés kapcsolatáról szólnak.”
Ai Weiwei



Ai Weiwei “Circle of Animals / Zodiac Heads” (Állatkör / Zodiákusfejek) című kiállításáról a Somerset House Edmond J. Safra Fountain udvarában, London, 2011. május 12 – június 26.

„Az Állatkör / Zodiákusfejek … azoknak a hagyományos kínai zodiákus-szobroknak az újjáalkotásai, amelyek valaha a Yuanmingyuan órakútját díszítették … A kút, amelyet a 18. században tervezett két európai jezsuita Qianglong mandzsu császár számára, a kínai égöv tizenkét állatának fejszobrából állt, amelyekből két óránként egymást követve folyt a víz. 1860-ban a Yuanmingyuant francia és brit csapatok fosztották ki, és a fejek is a hadizsákmány között voltak. Ma hét fej – a patkány, ökör, tigris, nyúl, ló, majom és medve [!] – hollétét ismerjük, a többi még ismeretlen helyen lappang.” (A kiállítás leírásából).

A Yuanmingyuan kútjának két eredeti szobra

Ahogy a két jezsuita európai motívumokat ötvözött a Qianglong-kori kínai kultúrával, úgy Ai Weiwei sem rekonstruálja, hanem egy másik időben és térben, de éppúgy a két művészet elemeit vegyítve újra megalkotja a Yuanmingyuan elrabolt kútszobrait: „A zsákmányolás és hazahozatal problémájára is kiterjeszti folyamatos kutatását a „hamisítványnak” és a másolatnak az eredetihez való lehetséges viszonyairól”, írja a katalógus.

Egy másik képsorozat ugyanazokról a szobrokról, a new yorki Grand Army Plaza-beli kiállításukról

Párhuzamként álljon itt egy különböző, de ugyancsak a hagyomány inspirálta modern sorozat a kínai égöv tizenkét állatáról, a sanghaji Li Huayitől:


Nincsenek megjegyzések: